Akoestiek op het menu
Naast een kwaliteitsvolle gastronomie en een mooi interieur is het ook belangrijk om oog te hebben voor een goede akoestiek in jouw zaak. Er is niets ergers dan na een heerlijke maaltijd in goed gezelschap met hoofdpijn naar huis te gaan omdat je het gevoel had in een stationshal te dineren. Vandaag de dag zijn goede recensies op internet bijzonder cruciaal. Als je een taverne, brasserie of restaurant googelt zal je deze beoordelingen vrij snel tegenkomen en laten meespelen in je keuze. Investeren in een akoestische oplossing is dan ook geen bijzaak maar een manier om je klanten tevreden te stellen en de mond aan mond reclame positief te stemmen. Want hoe goed de maaltijd ook mocht zijn, indien mensen klagen over de verstaanbaarheid in de zaak zullen ze met een negatief gevoel naar huis gaan.
Het Lombard effect
In de horecasector is de keuze voor harde en gladde materialen zowel een esthetische als een praktische beslissing. Ze voegen ongetwijfeld een visueel aantrekkelijke uitstraling toe aan de ruimte en zijn gemakkelijk schoon te maken, wat essentieel is voor hygiëne en onderhoud. Denk aan tegelvloeren, betonnen oppervlakken, glazen panelen, en gelakte kasten en tafels – ze zijn allemaal stijlvol en functioneel.
Echter, deze materialen hebben een onbedoeld neveneffect: ze veroorzaken geluidsreflecties. Dit wordt vooral merkbaar wanneer meerdere gesprekken gelijktijdig plaatsvinden aan verschillende tafels. Dit fenomeen, bekend als het Lombard effect, treedt op wanneer sprekers hun eigen echo horen door de vele geluidsreflecties.
In reactie op deze echo’s, beginnen sprekers zich instinctief naar hun luisteraars te buigen, in de veronderstelling dat ze niet duidelijk hoorbaar zijn. Na verloop van tijd voeren ze onbewust het volume van hun stem op, wat leidt tot een kettingreactie waarbij andere gesprekken ook luider worden. Hoe meer geluidsbronnen er zijn – dat wil zeggen, hoe meer mensen er aan het praten zijn – hoe meer geluidsreflecties er ontstaan en hoe luider de gesprekken worden.
De rust keert pas terug wanneer het aantal gesprekken afneemt. Het is alsof de ruimte ademt – het volume stijgt en daalt met de ebb en vloed van gesprekken. Het begrijpen van dit effect en het nemen van stappen om het te beheersen is cruciaal voor het creëren van een comfortabele en aangename eet- en drinkervaring voor uw klanten.
Vilt/noppen onder tafels: een mythe
In een horecazaak zijn alle klanten aan tafels of aan de bar geïnstalleerd. Wanneer deze mensen praten gaat het geluid op tafelbladen en barmeubels weerkaatsen. De meeste van deze geluidsgolven gaan dus richting plafond. Het is een mythe om geluidsreflecties onder tafels of stoelen op te willen vangen. Eerst en vooral omdat de geluidsgolven zich daar amper bevinden. Daarnaast ook omdat vilt en noppen niet de nodige absorptie kunnen veroorzaken (te dun materiaal).
Open keuken, open geluidsdoos
Het is een trend om klanten in jouw keuken te laten kijken. Hiermee krijgen ze een inkijk in de werking, de netheid, zien ze hoe bereidingen gedaan worden en hoe vers het eten wel is. Maar een keuken geeft ook veel geluid dat zich via de harde oppervlaktes naar de zaal verplaatst. Deze geluidsreflecties kunnen voor een groot deel weggenomen worden door akoestische plafondpanelen te plaatsen.
Akoestische oplossingen op maat
De akoestiek in jouw horecazaak verbeteren? Dat kan door boven de tafels akoestische plafondpanelen te plaatsen. Hoe korter bij de geluidsbron, hoe sneller het geluid gedempt zal worden. Je kan ook werken met akoestische wandpanelen tegenover de raampartijen. Vensters veroorzaken namelijk een groot deel van de geluidsreflecties.
Cotese Acoustics komt ter plaatse om eerst een galmmeting te doen. Op basis hiervan kunnen we exact het aantal vierkante meters absorptiemateriaal bepalen. Samen met de eigenaar/uitbater bekijken we dan hoe deze materialen binnen het vooropgesteld budget en de look van het interieur kunnen passen.
Aarzel zeker niet om met ons contact op te nemen voor een vrijblijvende offerte.