Akoestiek horeca verbeteren

Hotels, restaurants en cafés staan bekend om hun hectische akoestiek en geluidsbeleving. Vooral in cafés en restaurants hebben bezoekers last van de geluiden die andere gasten produceren. Luid gepraat, het gerinkel van bestek en lachende klanten zorgen voor een kakafonie aan verschillende geluiden en impulsen. Deze geluiden werken vaak allesbehalve ontspannend. Ook in hotels ondervinden gasten overlast op gebied van lawaai en geluiden. In de horeca is het dus zeker een goed idee om de akoestiek in je ruimtes onder handen te nemen. Om de akoestiek in de horeca te verbeteren hebben we een ruim aanbod aan akoestische panelen in ons gamma.

Akoestiek horeca verbeteren

Storende geluiden in hotels en storende geluiden van tafels en stoelen in cafés en restaurants hebben een nadelig effect op de gemoedstoestand van je klanten. Het geroezemoes wordt al gauw als enerverend ervaren en je klanten hebben het lastig om rust te vinden in een drukke omgeving. Je hebt er dus alle baat bij wanneer je beslist om de akoestiek in jouw horeca zaak te verbeteren.

Aangewezen akoestische oplossingen voor de horeca

Iedere ruimte vraagt om een individuele aanpak, afhankelijk van de structuur van de ruimte en het type geluiden die er aanwezig zijn. Je zet jezelf best eens een uurtje in je horeca zaak om te ontdekken welke geluiden het meest bij je binnenkomen. Daarna kan je aan de slag met het minimaliseren en absorberen van deze storende geluiden.

Akoestische wandpanelen

Voor horeca zaken zijn akoestische wandpanelen één van de meest gekozen akoestische oplossingen. Een akoestisch wandpaneel absorbeert geluiden die anders door de wand weerkaatst zouden worden en zorgen voor een drastische verbetering in de akoestiek van de ruimte. Je kiest er best voor om meerdere panelen aan te brengen, liefst op wanden die tegenover elkaar liggen. De panelen zijn verkrijgbaar in verschillende formaten en kleuren. Je kan er ook voor kiezen om een afbeelding te laten afdrukken op de panelen. Zo dragen ze meteen bij aan de sfeer in de kamer.

Akoestische plafondpanelen

Plafonds in horeca zaken zijn een oppervlakte in de ruimte die veel geluiden weerkaatsen. Door gebruik te maken van geluidsabsorberende panelen op het plafond, neem je een groot deel van de galm weg. Horeca zaken met vlakke plafonds kunnen gebruik maken van de akoestische plafondpanelen. In zaken waar het plafond hoger is, kies je beter voor akoestische baffles of een akoestisch plafondeiland. Al deze akoestische oplossingen zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en formaten. Door een wel doordachte keuze te maken op gebied van design, dragen de geluidsabsorberende panelen bij aan het interieurdesign van je horeca zaak.

Akoestische gordijnen

Ook de akoestische gordijnen worden regelmatig aangewend in horeca zaken. De gordijnen kunnen de standaard gordijnen vervangen, maar je kan ze ook gebruiken om gezellige hoekjes te creëren in je horeca zaak. De akoestische gordijnen zijn beschikbaar als overgordijnen of als glasgordijnen.

Voordelen van een goede akoestiek in jouw zaak

Zowel jij als je klanten zullen meteen het verschil merken wanneer jij een akoestische oplossing integreert in je horeca zaak. Een aangename akoestiek en prettige geluidsbeleving biedt namelijk een heleboel voordelen. Deze pluspunten zijn zodanig uitgesproken dat je er van uit mag gaan dat je klanten langer zullen blijven plakken omdat ze ervan genieten om in jouw zaak aanwezig te zijn.

1. Betere verstaanbaarheid

Vooral in cafés en restaurants is verstaanbaarheid vaak een groot issue. Je verstaat je gesprekspartner slecht doordat gesprekken van personen aan andere tafeltjes doordringen in jouw gesprek. Daardoor ga je luider praten. Ook de andere gasten gaan luider praten. Het resultaat: tientallen roepende mensen die zichzelf verstaanbaar proberen te maken voor hun gesprekspartner. Met een degelijke akoestische oplossing vermijd je het geschreeuw en geniet je van meer rust en een betere verstaanbaarheid in je pand.

2. Spaar je energie

Het mentaal wegfilteren van geluiden die andere produceren, vergt veel van je energie. Door de akoestiek in je horeca zaak te verbeteren, kunnen je gasten hun energie sparen voor leukere dingen. Ze worden minder snel moe en genieten meer van hun avondje uit.

3. Minder galm

Geluiden van rinkelende glazen en bestek dat tegen elkaar aan klettert, zorgt voor een echo of nagalm die vaak lang blijft weerklinken. Het geluid wordt weerkaatst door de muren, ramen en plafonds. Ook in horeca zaken waar veel klanken ontstaan door werkende personeelsleden kan het gebruik van absorberende panelen een groot verschil maken.

Meest ervaren storende geluiden in cafés en restaurants

Iedereen kent het wel: het gezellige geroezemoes dat je enkel in een druk bezocht café of restaurant kan beluisteren. Toch zijn het net deze geluiden die na een tijdje als storend ervaren worden. Cafés en restaurants zijn bijzondere locaties waar een specifieke combinatie van geluiden voorkomt. Dit zijn de geluiden die de meeste gasten als storend ervaren.

  • Luid gepraat van andere gasten
  • Schuivende tafels en stoelen
  • Gelach van andere gasten
  • Aanwezigheid van keukengeluiden van glazen en bestek

Akoestische oplossingen gekozen door horeca uitbaters

Verschillende horeca uitbaters kwamen er achter dat het optimaliseren van de akoestiek in hun horeca zaak ervoor zorgt dat je klanten zich beter voelen in jouw pand. Cotese Acoustics ging langs bij deze horeca zaken om er de akoestiek te verbeteren:

Reken op de expertise van onze experts

Cotese Acoustics is een expert op gebied van geluidsbeleving en akoestiek. We hebben een ruime ervaring in het optimaliseren van de akoestiek voor bedrijven, particulieren en horeca zaken. Heb je in jouw café, restaurant of hotel last van een onaangename akoestiek? Neem dan gerust even contact met ons op. We bekijken graag jouw specifieke situatie en helpen je verder met de gepaste akoestische oplossing.

Reeds 1m2 van de berekende 3m2 in de winkelmand