Open space : open sound

Artikel toegevoegd op

Van hokjes naar landschapskantoor

In een niet zo ver verleden had iedereen zowaar een eigen kantoor en zag je dus vaak lange centrale gangen met tal van deuren.
Om verschillende redenen is men hier van afgestapt en is het landschapskantoor stilaan de norm geworden.
Meer lichtinval, een beter ruimtegevoel, een makkelijkere communicatie tussen de medewerkers maar ook economische redenen lagen aan de basis van deze trend. Goedkopere infrastructuur en meer controle op het werk zijn twee factoren die zeker meespeelden bij de transitie van individuele burelen naar open space kantoor.

De dynamiek die soms omslaat in chaos

Open space kantoren brengen een zekere dynamiek in de zaak. Mensen verplaatsen zich makkelijk tussen de bureau eilanden en ontvangen soms ook bezoekers. De vele (telefoon)gesprekken kunnen er echter voor zorgen dat andere werknemers zich moeilijker kunnen concentreren.
Er zijn studies die aantonen dat werknemers die in rumoerige omstandigheden werk verrichten 50 % van hun tijd nodig hebben om zich te focussen op hun werk.
In een geluidsarme omgeving kan de productiviteit daarentegen met 20 tot 30 % verhogen.
Storende geluiden (o.a. printers, koffiezetapparaten) en vele gesprekken zijn veeleer regel dan uitzondering.
Als je in landschapskantoren rondloopt zie je vaak headsets en koptelefoons opduiken. Het is voor veel werknemers een middel om zich van het geluid te kunnen afsluiten maar hiermee verlies je deels het contact met de collega’s.

Naast een verlies in productiviteit geeft deze lawaaierige omgeving ook de nodige frustraties die zeker niet bevorderlijk zijn voor de werksfeer. Er is wel altijd een collega die “meer of luider“ praat.

Glazen bokalen

Door het opentrekken van de werkruimte heb je ook weinig geluidsbrekers of barrières meer. Geluidsgolven kunnen extreem snel van de ene kant naar de andere kant van het gebouw. Vaak zijn de vier buitenmuren in beton en glas waardoor je bovenop de vele geluidsbronnen nog een geluidsreflectieprobleem (galm) krijgt.

Beeldschermen en het nut van bureauschermen

Door de snelle informatisering hebben wij vandaag de dag vaak één of meerdere beeldschermen. Het plaatsen van bureauschermen tussen computerschermen in heeft feitelijk zo goed als geen nut meer. De geluidsgolven zullen in het beeldscherm weerkaatsen en niet op het geluidscherm geabsorbeerd worden maar richting de rugkant van de persoon gaan om dan de persoon achteraan te gaan storen. Het heeft dan meer nut om op een muur achter de geluidsbron bv. een muurpaneel te plaatsen. Wat ook meer nut heeft is het plaatsen van scheidingswanden tussen de eilanden in.

Als men bureauschermen wil plaatsen kan men dit beter lateraal doen, links en/of rechts van de personen.

Ook wordt er vaak aan plafond boven de eilanden gewerkt. Daar kan je dan akoestische eilanden plaatsen, ofwel afhangend of tegen het plafond bevestigd. Het geluid verplaatst zich namelijk in een bolvorm en deze paneel zullen het geluid helpen dempen.

Akoestische schermen zijn niet enkel een visuele scheiding

De meeste bureauschermen op de markt zijn esthetisch en geven een gevoel van scheiding tussen de werkplekken. Naar akoestiek toe zijn ze jammer genoeg vaak te dun of te hard waardoor ze het probleem van geluidsweerkaatsing verergeren i.p.v. het geluid te absorberen.

Let bij aankoop van schermen dan ook altijd op de alpha W waarde (absorptie waarde) van het product. Deze dient zo hoog mogelijk te zijn. Indien de waarde lager dan 0,8 is (op schaal van 0 tot 1) dan heb je in feite een weinig absorberend scherm.

Wat verhoogt de absorptiegraad van bureauschermen?

Er zijn twee elementen die de absorptiegraad verhogen :

Dubbele absorptie door geluidstopper

Onze schermen hebben een dubbele geluidsabsorptie (2x 40 mm rotswol op hoge densiteit met een plaat als geluidstopper in het midden). Hierdoor verdubbel je de vierkante meters absorptiemateriaal en absorbeer je de geluidsgolven aan beide kanten van het scherm. Het plaatsen van een scherm van dit type geeft de mensen het gevoel 3 keer zo ver te zitten dan oorspronkelijk het geval leek.

Elke situatie is anders

Elke opstelling vraagt een andere aanpak.
Hoeveel geluidsbronnen zijn er ? (sommige mensen bellen bijna nooit of zijn minder aanwezig)?
Wat is de opstelling? Hoeveel eilanden? Hoeveel mensen?
Waar zijn er wanden beschikbaar? Hoeveel ruimte is er tussen de eilanden?
Hoeveel harde materialen zijn er aanwezig ? Is er sprake van galm?
Cotese Acoustics bvba werkt op maat en kan een bezoek aan uw kantoor inplannen om u dan het nodige advies te geven.
Het is ook mogelijk om raadgeving en prijsopgave te geven op basis van een schets van het kantoor en enkele foto’s van de ruimte.

5 producten al dan niet in combinatie

Cotese Acoustics biedt akoestische oplossingen voor landschapskantoren in de vorm van:

Samen met de klant wordt gekeken naar de beste opstelling en de mooiste esthetiek. Ook wordt er met het vooropgesteld budget rekening gehouden.

Aarzel dus zeker niet om met Cotese Acoustics contact op te nemen zodat uw kantooromgeving weer tot rust kan komen.